U bent nu hier:
JA! 24; download en afzonderlijke artikelen JA! 24; download en afzonderlijke artikelen

Lid worden?

Leesverder

Poll

Het is tijd voor de JGZ om bloeddruk te meten bij kinderen




PVG-dieet erkend als 'bewezen effectief' bij ADHD

Bron: NJI; 30 januari, 2012

Het Pelsser Voeding en Gedrag (PVG)-dieet is volgens de Erkenningscommissie Interventies bewezen effectief in het verminderen van ADHD-symptomen bij kinderen van 2 tot 15 jaar.

Het eliminatiedieet heeft als doel het drukke gedrag van kinderen met ADHD of ODD te normaliseren en daardoor medicijngebruik overbodig te maken. Wanneer na individueel onderzoek blijkt dat de ADHD-symptomen worden 'getriggerd' door voeding, krijgt het kind een hypoallergeen basisdieet voorgeschreven. Dat wordt vervolgens proefondervindelijk uitgebreid. In vijf weken wordt zo een dieet op maat vastgesteld.

Het is niet duidelijk waarom het PVG-dieet werkt en ook is nog niet bekend of het schadelijk is voor het kind om zo weinig gevarieerd te eten. Door het dieet zijn de symptomen van de kinderen met ADHD of ODD aanzienlijk verminderd, dan wel verdwenen.

De interventie is opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut.

Meer informatie: Databank Effectieve Jeugdinterventies: PVG-dieet

Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?

Personal Dashbord

U kunt een pagina samenstellen die u toegang geeft tot de vakinformatie en online hulpmiddelen die u belangrijk vindt.

Maak uw eigen personal dashbord aan

Meer info

Iets voor U?

 

E-Learning en andere zelfstudiemogelijkheden

E-Learning en andere zelfstudiemogelijkheden

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd